W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Aktualności Klubu 4H

Szkolny Klub 4H w roku szkolnym 2013/2014 kontynuuje zadania w oparciu o związki z lokalnym środowiskiem przyrodniczym.

Heart mobilizuje uczniów z klas czwartych nad samodoskonaleniem i realizacją postawionych celów.

Heath – w trosce o zdrowie uczniowie klas piątych rozmieszczenie n terenie gminy Łączna roślin i grzybów użytecznych, chronionych, leczniczych. Wykonali prezentację walorów przyrodniczych gminy Łączna.

Hand – w klasie szóstej – sprawnie nawiązują współpracę z lokalnymi miłośnikami przyrody. W czasie wycieczek lokalizują zwierzęta użyteczne i przyjazne człowiekowi ze zwróceniem uwagi na gatunki chronione

Head – pozwala koordynatorowi łączyć realizację zadań ze współpracą z Zarządem Wojewódzkim, dyrekcją Świętokrzyskiego Parku Narodowego, nadleśnictwem w Suchedniowie.

Za swoje prace uczniowie zostali nagrodzeni w konkursie:

„Stary dom” – Gabriela Ledwójcik
„Przyroda w obiektywie” – Magdalena Łakomiec
„Las jesienią” – Karolina Wróbel
„Praca leśnika” – Piotr Kłak, Jakub Gołębiowski
oraz wyróżnienie w corocznym konkursie i rajdzie „Puszcza Jodłowa”

 

Uczniowie wzięli udział w akcji kartki urodzinowej  dla chorej Oliwii, zbiórki publicznej na rzecz Dąb Bartek oraz konkursie poetyckim „Przyroda, jaką znam”. Prace są dostępne u opiekuna mgr Anny Kopytek.

                                                                                                              Tekst mgr Anna Kopytek

Klub 4H

4H

Symbole i tradycje 4H

    Organizacja 4H jest dobrowolną, niezależną organizacją edukacyjną przeznaczoną dla dzieci i młodzieży, kładącą szczególny nacisk na rozwój umiejętności życiowych, zainteresowań i podniesienie poziomu wiedzy. Nazwa pochodzi od pierwszych liter słów w języku angielskim: Head - głowa, Heart - serce, Hand - ręce i Health - zdrowie (fundament wszystkich programów 4H). Symbolem klubu 4H, wg pomysłu O.H. Bensona jest czterolistna koniczyna z literą "H" umieszczoną na każdym listku. 

Ślubowanie 4H w pełni wyjaśnia znaczenie tych słów: Zobowiązuję ... swoją ...

  • Głowę - żeby jaśniej myślała, ponieważ 4H:
  • uczy kierowania się w życiu rozumem,
  • rozwija umiejętności przydatne w całym dorosłym życiu,
  • umożliwia bezpośrednie uczestniczenie w procesie podejmowania decyzji,
  • uczy raczej "jak" niż "co" myśleć.
  • Serce - żeby było wierniejsze, ponieważ 4H:
  • wpaja szacunek i troskę o innych,
  • rozwija silne, partnerskie stosunki pomiędzy młodzieżą i dorosłymi,
  • pomaga zrozumieć innych, którzy mogą wydawać się "odmienni",
  • wzmacnia zdolność do nawiązywania trwałych przyjaźni.
  • Ręce - żeby chętniej służyły innym, ponieważ 4H:
  • rozwija umiejętności poprzez własnoręcznie wykonywaną pracę,
  • kładzie nacisk na samodzielne wykonywanie projektów przez młodzież,
  • rozwija sprawność manualną,
  • podejmuje wiele działań na rzecz lokalnej społeczności.
  • Zdrowie - żeby mi pozwoliło lepiej żyć, ponieważ 4H:
  • dba o wszechstronny rozwój głowy, serca i rąk - czyli zdrowego człowieka,
  • uczy podejmowania "zdrowych" decyzji,
  • sprzyja prowadzeniu zdrowego stylu życia
  • wpaja troskę o czyste i zdrowe środowisko dla mojego klubu, mojej społeczności, mojego kraju i mojego świata.

Hasło 4H

"Uczyć się działając" przypomina, że najbardziej efektywnym i atrakcyjnym sposobem uczenia jest samodzielne wykonanie danej rzeczy, a nie bierne słuchanie instrukcji o tym, jak należy to robić.

Motto 4H

"Najlepsze niech będzie jeszcze lepsze" motywuje młodzież i dorosłych liderów do ciągłego samodoskonalenia i ulepszania rzeczy uznanych za doskonałe.

Historia Klubu 

W roku 1900 ziarno nowej odmiany kukurydzy nasiennej zostało rozdane 500 chłopcom z hrabstwa Macoupin w stanie Illinois. Chłopcy zasiali kukurydzę i wystawili wyhodowane przez siebie okazy na Wystawie Rolniczej. W roku 1902 A. B. Graham, dyrektor Kuratorium w hrabstwie Clark w stanie Ohio, zorganizował klub dla chłopców i dziewcząt i urządził wystawę ich prac. Po uchwaleniu w roku 1914 przez Kongres Stanów Zjednoczonych ustawy Smitha-Lewera, która ustanawiała program dla służby doradztwa rolniczego i zapewniała dla niej fundusze, rozwój ruchu klubów dla chłopców i dziewcząt - który otrzymał później nazwę 4H, stał się jednym z zadań doradztwa Od tych pionierskich czasó ruch rozrósł się. 4H jest obecnie jedną z największyhc organizacji młodzieżowych w Stanach Zjednoczonych. Należy do niej ponad 5 milionów chłopców i dziewcząt prowadzonych przez setki tysięcy liderów.R uchy o programach zbliżonych do 4H są obecne już w ponad 80 krajach świata (choć mają niekiedy inne nazwy (4-S w Ameryce Południowej, 4-K w Turcji, Klub Młodych Farmerów w Anglii i Nowej Zelandii), przyświeca im jednak ten sam cel - umożliwić młodzieży w jak największym stopniu rozwój drzemiącego w nich potencjału.
W Europie młodzież z klubów 4H zrzeszona jest w organizacji Europejski Komitet Klubów Młodych Farmerów i 4H. Organizacja ta dofinansowana jest przez Unię Europejską.
Obecnie programy propagujące idee 4H prowadzone są w ponad 80 krajach świata. Program 4H rozwija się także na terenie całej Polski, głównie na terenach wiejskich. Ruch w Polsce zaczął się rozwijać w 1991, pierwszy klub powstał w Lesznie. Do tej pory powstało już ok. 400 klubów skupiających ok. 7 tysięcy członków.
Koordynacją programów w Polsce zajmuje się Fundacja Edukacyjna 4H założona w sierpniu 1993. Powstała w celu koordynacji i zdobywania funduszy na programy 4H. Współpracuje z ośrodkami doradztwa rolniczego, samorządami powiatowymi i gminnymi, szkołami, organizacjami pozarządowymi. Fundacja przygotowuje programy edukacyjne, prowadzi szkolenia i seminaria, publikuje projekty, materiały szkoleniowe i promocyjne oraz organizuje wymianę międzynarodową.